Az új generációs EBS országúti tartóssági vizsgálata
Neményi József
Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutató és Fejlesztő Intézetének
Teszt Csoport vezetője



Egy új elektronikus fejlesztésű rendszer életében meghatározó mérföldkő a sorozatgyártást megelőző tartós országúti vizsgálat. A vizsgálat hónapokon keresztül zajlik, amelynek során a rendszert folyamatosan felügyelni kell. Változatos útviszonyok és közlekedési körülmények között a járműveket gyakorlott, de független gépkocsivezetők vezetik, akik a jármű fékezési tulaj donságait, fékezés alatti viselkedését össze tudják hasonlítani a már gyártásban lévő rendszerek tulajdonságaival.

Véleményük, tapasztalataik rendkívül értékesek a fejlesztéssel foglalkozók számára. Mivel a gépkocsivezetők vezetési, fékezési szokásai különböznek egymástól és a próba során a járművek terhelési állapota is változik, olyan üzemeltetési körülményeket figyelhetünk meg, amelyek szimulálására a rendkívül széleskörű vizsgálatok során egyébként nincs lehetőség. Az új generációs EBS fékrendszer elérkezett a sorozatgyártás küszöbére, ezért az a döntés született, hogy annak megkezdése előtt több különböző kiépítettségű rendszerrel felszerelt teherautóval országúti vizsgálatot végzünk. A vizsgálatot a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutató és Fejlesztő Intézetének Teszt Csoportja  felügyeli. A vizsgálaton 4 jármű illetve járműszerelvény vesz részt.

A járművek a hajtáselrendezést -és így a fékrendszer összeállítását illetően is- széles skálát fednek le, 8x4 -től a 6x2 kerékképletig. A járművek naponta kétszer teljesítik a mintegy 380 km-s útvonalat, amelyen -az autópályát kivéve- minden útfajta megtalálható. A járművekben folyamatosan működő mérőrendszerek a fékberendezés és az elektronikus vezérlés üzemére jellemző több száz paramétert rögzítik.

A járművek felügyeletét egy a Fejlesztő Intézet által kifejlesztett berendezés is segíti. Egy fedélzeti adatgyüjtő egység a jármű pontos pozícióját egy beépített műholdvevő segítségével veszi, majd feldolgozás után egy szintén beépített GSM telefonon keresztül küldi el a szerver központba. Itt tároljuk a flotta összes járművének adatait, amely alapján azok mozgása, útvonala akár menet közben is követhető.

Egy járművön naponta 1,5-2 Gigabyte(!)  adatmennyiséget rögzítünk, amelynek -a rendszer működésére jellemző változók szempontjából történő- kiértékelése szintén ilyen gyakorisággal történik.

Fontos információ, hogy az új rendszer hogyan működik együtt a különböző pótkocsi fékrendszerekkel. Az eddig közel 80000 km alatt a Knorr- Bremse által fejlesztett és gyártott berendezések kifogástalanul működtek, a független gépkocsivezetők elégedetten nyilatkoztak teljesítményükről.